• In English
  • Що варто знати споживачу про розрахункові документи, аби захистити свої права
    , опубліковано 01 Жовтня 2020 року о 16:16

    Більшість скарг споживачів, які надходять до управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області, стосується неналежної якості товарів (послуг), порушення гарантійних зобов’язань продавця (виробника), нехтування правилами обміну товарів тощо. Задоволення вимог споживачів щодо повернення коштів за неякісний товар чи послугу, їх обмін, проведення гарантійного ремонту, розірвання договору можливе лише за наявності розрахункових документів на придбану продукцію.

    Звертаємо увагу споживачів, що згідно з п. 11 ст. 8 Закону України “Про захист прав споживачів”, вимоги клієнта розглядають після пред’явлення ним чека або квитанції, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, – технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Вимоги споживача щодо технічно складних побутових товарів розглядають після пред’явлення чека, передбаченого  Законом України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг”, і технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

    Відповідно до Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг”, розрахунковий документ має встановлені форму та зміст (касовий чи товарний чек, розрахункова квитанція, проїзний тощо) та підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів, надрукований зареєстрованим у визначеному порядку реєстратором розрахункових операцій або заповнений вручну.

    Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (з застосуванням платіжних карток і чеків, жетонів тощо) при продажу товарів, наданні послуг у сфері торгівлі, громадського харчування та соціального обслуговування, зобов’язані видавати особі, яка отримує або повертає товар, замовляє послугу або відмовляється від неї, зокрема ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.

    Стаття 8 Закону України “Про захист прав споживачів” передбачає, що під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу, або відтворити на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, чи надіслати електронний чек на надані споживачем абонентський номер або адресу електронної пошти.

    У розрахунковому документі, що засвідчує факт купівлі, надання послуг, повинні бути зазначені такі дані: назва суб’єкта господарювання, який здійснив реалізацію продукції, його юридична адреса, ІПН, назва товару (модель, артикул) або назва послуги, ціна товару (послуги), прізвище та ініціали продавця (виконавця) та дата продажу (надання послуги).

    Варто знати, що розрахунковий документ має бути виданий або створений в електронній формі не пізніше моменту передачі товару (чи надання послуги).

    Слід зазначити, що найбільше скарг споживачів надходить через невидачу розрахункових документів на ринках. Згідно з правилами торгівлі на ринках, товарні чеки при покупці товару видають лише на вимогу клієнта. Тому при купівлі товарів на ринку споживачі повинні вимагати від продавців видавати їм відповідні чеки.

    Громадяни мають пам’ятати, що наявність розрахункового документа дає можливість захистити їхні споживчі права у сфері торгівлі, робіт та послуг у випадку їх порушення.

    Call Now Button
    Будь в курсі подій