• In English
  • Якими мають бути ринки, вимоги до їхнього облаштування та правила здійснення торгівлі
    , опубліковано 04 Листопада 2019 року о 18:18

    Що таке ринки, для чого вони існують та за якими правилами повинні працювати? За офіційним визначенням, ринок – це суб’єкт господарювання, створений на відведеній за рішенням місцевого органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування земельній ділянці та зареєстрований в установленому порядку. Він покликаний надавати послуги та створювати для продавців i покупців належні умови у процесі купівлі-продажу товарів за цінами, сформованими на основі попиту і пропозиції. Є багато видів ринків: за конструкцією їх поділяють на криті, відкриті та комбіновані; за часом діяльності – постійні або сезонні, ранкові та вечірні; за місцем розташування – міські, селищні та сільські; за видами економічної діяльності – гуртові та роздрібні; за товарною спеціалізацією – з продажу продовольчих, непродовольчих товарів, транспортних засобів, худоби та кормів, тварин і птахів, квітів тощо, а також змішані.

    Територія ринку повинна бути відокремленою від проїжджої частини, житлового та комунального секторів, мати зручне сполучення громадського транспорту, підземні чи наземні переходи для пішоходів, автостоянки для відвідувачів, безпечні входи й виходи, штучне освітлення території, парковки та під’їзди, телефонний зв’язок, радіовузол або гучномовець (якщо кількість торговельних місць перевищує 250), електро- та водопостачання, водовідведення, туалет, облаштовані контейнерами майданчики для збирання відходів і сміття тощо.

    Адміністрація ринку узгоджує з місцевим органом самоврядування режим роботи підприємства; з територіальними установами Держсанепідемслужби, ветеринарної медицини, пожежного нагляду, архітектурно-будівельної комісії, Державтоінспекції – проєктну документацію щодо функціонального планування території, розміщення приміщень, торговельних місць і об’єктів, їхньої кількості і площі, забезпечення їх належним обладнанням та засобами для утримання території ринку й організацію продажу товарів відповідно до затвердженого плану.

    На вході до ринку повинна бути вивіска з повною назвою підприємства і його власника, спеціалізації, режиму роботи, а також графічний план території з позначенням усіх стаціонарних об’єктів підприємства. Крім того, на видному місці треба встановити стенд із копією свідоцтва про реєстрацію, правилами торгівлі, витягами з Закону України “Про захист прав споживачів”, правилами користування засобами вимірювальної техніки у сфері торгівлі, громадського харчування та надання послуг. На ньому також мають бути нормативно-правові акти щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій та відповідальності за несплату ринкового збору, ставки ринкового збору, тарифи за послуги та порядок їх надання. Варто розмістити на стенді й ветеринарно-санітарні правила для ринків, перелік продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні відповідно до спеціалізації підприємства, адресу та номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів, здійснюють державний контроль та нагляд за якістю і безпекою товарів, засобів вимірювальної техніки та їх повіркою. Контакти суб’єкта господарювання та дані про книгу відгуків і пропозицій теж мають бути зазначені.

    На торговельному місці продавця (юридичної особи) слід установити табличку з назвою, адресою і номером телефону суб’єкта підприємницької діяльності, який організував торгівлю, прізвищем, іменем та по батькові продавця, а також копією ліцензії у разі здійснення господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.

    Натомість продавці-фізособи зобов’язані, крім своїх персональних даних, вказати номер свідоцтва про держреєстрацію як суб’єкта підприємницької діяльності та назви органу, який її здійснив, а також ПІБ його продавця, копію патенту за фіксованим розміром податку чи свідоцтва про сплату єдиного податку, а ще копію ліцензії (за потреби).

    Продавець повинен мати при собі: підтвердження про сплату ринкового збору та послуг ринку; належним чином оформлену особисту медичну книжку в разі продажу продовольчих товарів; копії документів про якість та безпеку продукції; у разі реалізації тропічних плодів – копії паперів, що підтверджують їхнє походження та проходження фітосанітарного контролю; висновок лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку в разі продажу продуктів тваринного і рослинного походження.

    Засоби вимірювальної техніки, які використовують продавці на ринку, повинні бути справні, мати контрольне тавро територіального органу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики і проходити періодичну повірку в установленому порядку. Суб’єкти підприємницької діяльності, які використовують власний санітарний або спеціальний одяг, торговельний інвентар та засоби вимірювальної техніки, несуть персональну відповідальність за його відповідність санітарним і технічним нормам.

    Усі продавці зобов’язані надавати покупцям інформацію про товари, не допускати порушення прав споживачів, бути ввічливими, охайно одягненими та тверезими. Зразки товарів, що є у продажу, повинні бути на видному для клієнтів місці. Ціни на товари мають бути вказані на ярликах, клейких стрічках або зазначені іншим способом.

    На вимогу покупця продавець повинен видати товарний чек, що засвідчує факт купівлі, у якому мають бути вказані: найменування суб’єкта господарювання та ринку, ряд і номер торговельного місця, назва товару, ціна, дата продажу, прізвище, ініціали продавця та його підпис.

    Якщо покупцю продали неякісний товар, він може висунути продавцю претензії за Законом України “Про захист прав споживачів”. У разі продажу продукції з недоліками без попереднього застереження клієнт має право замінити товар на якісний, повернути його та одержати назад сплачені гроші або вимагати зниження ціни.

    Call Now Button
    Будь в курсі подій